Het grote bandenspanningsraadsel

Het grote bandenspanningsraadsel

Een band hoort goed opgepompt te zijn. Niet te hard, maar zeker ook niet te zacht. Daar, vermoed ik, is iedereen het meteen over eens. Het is moeilijk voor te stellen dat iemand na wat nadenken besluit dat het allemaal niks uitmaakt.

Elementary, dear Watson

Integendeel, als je even nadenkt, kun je zo meteen stapels redenen verzinnen waarom je je banden op punt wil. Het is veiliger, zeg je direct. Je hebt een betere grip op de weg, waardoor je stuurvaster de bocht in kunt en je minder ver doorglijdt wanneer je bruusk moet remmen. Je banden slijten minder hard, wat weer de kans op klapbanden verlaagt en meteen ook voordeliger is, want dan hoef je niet zo snel nieuwe banden te kopen. Het is overigens dubbel voordelig, want prima opgepompte banden bieden minder weerstand, waardoor je minder benzine verbruikt. En dat is dan ook weer beter voor het milieu, want als je minder verbruikt, komt er ook minder CO2 in de lucht. Meer nog, er komt ook minder microplastic in de lucht. Goed opgepompte banden verspreiden minder fijne korreltjes autoband in onze lucht dan slappe tubes. En het maakt ook nog eens minder lawaai

100 supertankers minder

Al die argumenten kun je ongetwijfeld zelf zo bedenken zonder googelen of diepgaande onderzoeken. Toch zijn die diepgaande onderzoeken er en die wijzen erop dat het doorgaans slap gesteld is met onze banden. Zowat de helft van wagens rijdt op een te lage bandenspanning, wat ons bij Stadslab2050 meteen doet opveren. Aha, denken we dan, hier valt winst te boeken. Meer nog, slimme koppen hebben uitgeteld dat het flink pompen van de banden jaarlijks een besparing van 130 miljoen liter benzine kan opleveren in België alleen al. Dat is zowat 100 supertankers minder. We zouden ook het fijnstof met 3% omlaag halen en de CO2-uitstoot met 450 miljoen kg kunnen verminderen - zoveel ton krijg je niet eens in de allergrootste supertanker ingeladen. Al bij al de moeite om er eens naar te kijken, nietwaar.

Pomp je plat

Maar hoe zorgen we ervoor dat we met beter opgepompte banden gaan rijden? Het lijkt een eenvoudige gedragsvraag. We moeten gewoon vaker kijken of onze banden optimaal op spanning zijn, en is dat niet zo, dan pompen we ze bij. Toch? Alleen blijkt het zo simpel niet te zijn. Het goed op punt houden van je banden houdt immers een meerdere stappen in. Vooreerst moet je er elke maand wel even bij stilstaan. Hoe zou het met mijn banden gesteld zijn? Hoe meet je dat dan? En heb je al een betrouwbare meter, hoe kom je dan te weten welke bandenspanning nodig is voor jouw wagen? De meeste mensen weten ook nauwelijks waar ze dat kunnen vinden. Op een briefje aan de binnenkant van de deur? Op je dashboard? In je onderhoudsboekje? Op een website?

Eens je de richtcijfers gevonden hebt, ben je er nog niet. Dan moet je dat getal bijsturen in functie van de temperatuur van de buitenlucht en die van de band. Dat maakt immers heel wat uit. Pomp je bijvoorbeeld je banden na of tijdens een flinke rit dan moet je tot 0,3 bar meer spanning op je banden zetten dan aangegeven. Omdat de meesten dat vergeten wanneer ze hun banden pompen bij een benzinestation, rijdt zowat 70% van de automobilisten met een foute en vaak lagere bandenspanning van de bandenpomp weg. Dat de meeste luchtpompen bij benzinestations ook nog eens slecht zijn afgesteld, maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Helemaal verwarrend wordt het als ook verschillende hulpmiddelen verschillende cijfers aangeven.

Hoe pakken we dit aan?

Een goede bandenspanning is geen kwestie van goede wil alleen. Dat zal duidelijk zijn. Velen rekenen dan ook op hun garagist of hopen dat het allemaal wel zal meevallen. Blik op oneindig en doorrijden. Anderen willen wel, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Psi’s, bars, kPa’s, veel getallen in onoverzichtelijke tabellen. Het is misschien geen rocket science, maar het doet wel flink zijn best om er zo uit te zien. Kunnen we het niet makkelijker maken, is dan ook onze vraag. Kunnen we de bandenbange automobilist niet ontzorgen? Moeten we een begrijpelijke, eenduidige app voorzien die je coacht bij het pompen, rekening houdend met temperatuur en lading? Of moeten we slimmere bandenpompen plaatsen op parkeerterreinen, waar je banden tijd krijgen om af te koelen, eerder dan bij benzinestations? Of kunnen we het klusje niet door bandenspanningsexperts laten overnemen?

De stadslaboranten zijn er nog niet uit. Een team van specialisten van Touring, VAB, de stad Antwerpen, de Vlaamse overheid en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde probeert deze noot te kraken en een of meerdere ingrepen te bedenken om die slappe banden te bannen. Als het hen lukt om ons allen flink opgepompt de weg op te sturen, levert dat net
zoveel op als 120.000 benzinewagens vervangen door 100% elektrische karretjes. En het kost vast pakken minder. Een waardevolle uitdaging, kortom, en op meer dan een manier best… spannend. 

 

Abonneer mij: 

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet